Styret

Historien til Iveland Idrettslag

Som alle andre steder i Norges land har idrettslige aktiviteter blitt drevet i Iveland i uminnelige tider, om enn ikke alltid i organisert form.
Det som gav støtet til dannelsen av et idrettslag i Iveland, var et fenomen som vi også opplever i dag, nemlig snøfattige vintre i kystnære strøk. I tida rundt forrige hundreårsskifte måtte verdens eldste skiklubb, Oddersjaa, flytte noen av sine renn på grunn av snømangel, og da falt valget på Iveland. Dermed fikk ivelendingene oppleve den organiserte idretten på nært hold, og det gav inspirasjon til å danne sitt eget lag. Interessen for idrett økte, og ungdom fra bygda reiste ut for å delta i renn.

Men det var faktisk ungdomslagene som først arrangerte konkurranser, og det er kjent at det ble gjennomført et hopprenn på Mjåland i 1907, som ble vunnet av Gustav Landsverk, med Olav T. Mykland og Olav T. Skaiaa på de neste plassene.

Ikke så rent sjelden trengs det ildsjeler utenfra til å ta et initiativ. I 1922 hadde Iveland Forbruksforening en betjent fra Søgne som hette Magnus Nilsen. Trolig var det han som sto bak innkallingen til et møte 22.mai 1922 i ungdomshuset ”Framsjå”. Resultatet var at Iveland idrettslag ble formelt stiftet, og 22 medlemmer meldte seg inn i laget

Ivelendingene hevdet seg da også svært godt, og det er nok et faktum at de profitterte bl.a. på hardt arbeid i skogen.

I dag, vel 82 år etter stiftelsesmøtet, kan vi konstatere at Iveland er og har vært et allsidig lag. I tillegg til dagens store idretter som ski, fotball og friidrett, har både orientering, sykling, håndball og skiskyting i perioder vært blant lagets tilbud, og ofte er det ildsjeler som brenner for en spesiell idrett som står bak
.

Folketallet i Iveland tatt i betraktning, har idrettslaget svært god oppslutning i bygda, og medlemstallet har vært stabilt på rundt 300 i flere år. Laget har en profilert målsetting om å satse både på bredde og topp, og det er velkjent at toppidrettsutøvere både innen friidrett og langrenn har satt Iveland på kartet gjennom sine prestasjoner.

Kilde: Jubileumsskrift fra 1997.
Redigert: Reidar Pedersen